Vacature Minister

Minister in s-Gravenhage

Teacher Tapp Nederland

Deze week kwam het akkoord op hoofdlijnen tussen PVV, BBB, NSC en VVD er dan toch. Wij hebben op basis van het akkoord al enkele vragen gesteld, en zullen de komende tijd vast nog meer vragen stellen. Maar voor de blog van deze week doen we iets anders. Iets dat we nog niet eerder deden, maar voor alles is een eerste keer.

Nu de formateur bijna aan de slag gaat, grijpen we terug op een vraag die we reeds in september 2023 stelden: Hoe zouden de taakomschrijving en/of functie-eisen voor de minister(s) van onderwijs eruit moeten zien? Een minister wordt benoemd, en er is nooit een vacature voor waarop je kunt solliciteren, maar stel……. We vroegen om op basis van de antwoorden een vacaturetekst te schrijven.

Vacaturetekst voor Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Functie: Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Locatie: Den Haag, Nederland

Dienstverband: Voltijds

Salaris: Conform Rijksbeloningsregeling voor bewindspersonen

Sluitingsdatum: [In te vullen]

Over de functie:

Als Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van beleid dat de kwaliteit en toegankelijkheid van het Nederlandse onderwijs, cultuur en wetenschappelijke instellingen waarborgt en verbetert. Je speelt een cruciale rol in het vormgeven van het onderwijslandschap en het bevorderen van culturele en wetenschappelijke vooruitgang in Nederland.

Kerntaken en verantwoordelijkheden:

  • Beleidsontwikkeling en -implementatie: Ontwikkelen en uitvoeren van een visie en beleid gericht op de lange termijn voor het onderwijs, cultuur en wetenschap.
  • Luisteren naar het werkveld: Actief luisteren naar en samenwerken met leraren, schoolleiders, wetenschappers en culturele organisaties. Regelmatige werkbezoeken en veldonderzoek verrichten om inzichten uit de praktijk te vertalen naar effectief beleid.
  • Regie en aansturing: Het aansturen van ambtenaren en zorgen voor een constructieve dialoog tussen verschillende belanghebbenden binnen het onderwijs, culturele sector en wetenschapsgebieden.
  • Visie en innovatie: Stimuleren van innovatieve onderwijs- en cultuurprojecten en wetenschappelijke onderzoekinitiatieven die bijdragen aan een inclusieve en kwalitatief hoogwaardige leeromgeving.
  • Verbinding en samenwerking: Bruggen bouwen tussen diverse onderwijsinstellingen, culturele organisaties en wetenschappelijke instellingen. Bevorderen van samenwerking op zowel nationaal als internationaal niveau.
  • Verantwoordelijkheid en transparantie: Verantwoording afleggen aan het parlement en de samenleving over het gevoerde beleid en behaalde resultaten.

Functie-eisen:

  • Onderwijservaring: Minimaal 5-10 jaar recente ervaring als docent, bij voorkeur in het (speciaal) primair of voortgezet onderwijs
  • Werkveldkennis: Oog en oor hebben voor wat zich buiten de Randstad afspeelt en ervaring hebben in verschillende soorten onderwijs en regio's
  • Luistervaardigheden: Bereid zijn om regelmatig gesprekken aan te gaan met mensen die voor de klas staan en hun adviezen serieus nemen
  • Leiderschap: Aantoonbare ervaring in een leidinggevende rol binnen het onderwijs of een aanverwante sector. Bekwaam in het aansturen van teams en het realiseren van beleidsdoelstellingen
  • Visie en besluitvaardigheid: In staat om een duidelijke, onderbouwde visie te ontwikkelen en uit te voeren. Moed om moeilijke beslissingen te nemen en door te voeren
  • Communicatieve vaardigheden: Uitstekende luister- en communicatievaardigheden. In staat om complexe informatie helder en begrijpelijk over te brengen aan diverse doelgroepen
  • Affiniteit met onderwijs, cultuur en wetenschap: Diepgaande kennis en begrip van de uitdagingen en kansen binnen het onderwijs, de culturele sector en de wetenschappelijke gemeenschap
  • Netwerk en samenwerking: Sterk netwerk binnen de onderwijs-, cultuur- en wetenschapssector. In staat om effectief samen te werken met verschillende stakeholders
  • Persoonlijke eigenschappen: Empathisch, verbindend, innovatief, daadkrachtig en maatschappelijk betrokken. Bereidheid om regelmatig veldbezoeken te doen en contact te onderhouden met het werkveld

Wat wij bieden:

  • Een uitdagende en betekenisvolle rol waarin je een directe impact kunt hebben op de toekomst van het Nederlandse onderwijs, cultuur en wetenschap.
  • Een dynamische werkomgeving binnen het kabinet en nauwe samenwerking met diverse ministeries en maatschappelijke organisaties.
  • Mogelijkheden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Sollicitatieprocedure:

Ben jij de visionaire en verbindende leider die wij zoeken? Stuur je motivatiebrief en CV naar [contactinformatie] vóór [sluitingsdatum]. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met [contactpersoon] via [telefoonnummer/e-mailadres].

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Telefoon: [Telefoonnummer]

Diversiteit en Inclusie:

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap streeft naar een divers en inclusief werkklimaat. Kandidaten van alle achtergronden worden uitgenodigd om te solliciteren.

Wie wil er minister worden?

Zelf voor de klas hebben gestaan (of nog staan) was een duidelijk terugkerend antwoord! Eind april vroegen we onze deelnemers: Zou je ooit minister van onderwijs willen zijn? Gezien de nadruk op aantal jaar ervaring hebben we de resultaten gesplitst op de ervaring van onze deelnemers (figuur 1). De meerderheid heeft niet de wens ooit minister van onderwijs te zijn. Een kleine groep zou dat wel ooit willen. Wie weet…..

Hoofdlijnenakkoord

Een minister is 1, het uitvoeren van beleid volgens een hoofdlijnenakkoord is 2. Wij vroegen: Verwacht jij dat er met het voorgestelde hoofdlijnenakkoord veel zal veranderen voor het onderwijs? We hebben vooral deelnemers in het primair en voortgezet onderwijs, en daar zullen we ons even op richten. In het primair onderwijs geeft 46% aan het niet te weten. 24% denkt dat er nauwelijks iets verandert, en 21% denkt dat het ten slechte zal veranderen (figuur 2).
In het voortgezet onderwijs weet 34% het niet, 29% denkt dat er nauwelijks iets verandert en 27% denkt ten slechte. Hoewel de groep klein is (N=38) springt het hoger onderwijs er wel uit, als enige sector waarin een meerderheid van de deelnemers aangeeft dat het voorgestelde hoofdlijnenakkoord het onderwijs ten slechte zal veranderen.



Functie:minister
Startdatum:13-06-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:onbekend – onbekend
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Berkel en Rodenrijskrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de berkel-en-rodenrijskrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Minister Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 13-06-2024

Bekijk ook andere vacatures